The didactics of Geography in the context of the decade for sustainable education (2005-2014).

Authors

  • FABIÁN ARAYA Universidad de La Serena

Keywords:

Didactics of geography, education to sustainable development, sustainable development

Abstract

The purpose of this paper is to analyse the antecedents and challenges presented to the didactics of geography after the UNESCO´s declaration of the education´s decade of sustentability 2005-2014. This is an opportunity for the didactics of geography to contribute in the long run building of a society based on solidarity and equity. A society where the today´s youngsters have enough knowledge, good judgement and attitudes to take appropriate decisions regarding the geographical space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

FABIÁN ARAYA, Universidad de La Serena

Magíster de Docencia de la Geografía. Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Actualmente coordinador del Programa de Educación Geográfica en la Universidad de La Serena. Departamento de Ciencias Sociales, Campus Andrés Bello, La Serena (Chile)

References

ALBET, A. y BENEJAM, P. Una Geografía Humana renovada: lugares y regiones en un mundo global . Barcelona: Editorial Vicens Vives, 2000.
BAILEY, P. Didáctica de la Geografía. Madrid: Editorial Cincel-Kapelusz, Colección de Didáctica, 1983.
BATLLORI, R. La escala de análisis: un tema central en didáctica de la Geografía. Revista Iber, 2002, N° 32, p. 6-18.
BENEJAM, P. Didáctica y construcción del conocimiento social en la escuela. Revista Pensamiento Educativo, 2002, Vol. 30, p. 61-74.
BODINI, H. Los nuevos desafíos de la geografía. Geoespacios, 2001, Nº 18, p. 5-49.
BITAR, S. Educar para la sustentabilidad ambiental. Revista Educación Ambiental, 2003, año 1, Nº 1, p.4.
BRÓNDOLO, M. y LORDA, M. El estudio de paisaje en la enseñanza de la geografía local. En 8º Encuentro de Geógrafos de América Latina (CD Rom),
Santiago, 4 al 10 de marzo 2001.
DELGADO, O. Debates sobre el espacio en la Geografía contemporánea. Red de Estudios de Espacio y Territotrio (RET). Santafé de Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, 2003.
DURÁN, D.; DAGUERRE, C. y LARA, A. Los cambios mundiales y la enseñanza de la Geografía. Buenos Aires: Editorial Troquel Educación, 1996.
DURÁN, D. El crepúsculo de la buena Tierra. Raíces geográfica de la educación ambiental. Buenos Aires: Lugar editorial, Colección lugar docente, 1999.
DURÁN, D. El concepto de lugar en la enseñanza. Fundación Educa Ambiente. Disponible en Internet: http:// www.ecoportal.net/content/view/full/30984
EFLIN, J. & FERGUSON, D. Environmental Futures: Educating for Sustainability in the 21st Century. Research Geographic Education, 2001, Vol. 3, Nº 1 & 2, p. 3-31.
FUENTEALBA, V. Fortaleciendo la educación, el medio ambiente y la docencia. Revista Educación Ambiental, 2003, año 1, nº 1, p. 14-17.
GARCÍA, G. Fuentes para la transformación curricular. Ciencias sociales II, 1997, p. 17-59.
GUREVICH, R.; BLANCO, J.; FERNÁNDEZ, M. y TOBÍO, O. Notas sobre la enseñanza de una Geografía renovada. Buenos Aires: Editorial Aique, 1998.
Graves, N. La enseñanza de la Geografía. Madrid: Editorial aprendizaje Visor, 1997.
HAGGETT, P. Análisis locacional en la Geografía Humana. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, 1976.
JOHNSTON, JR.; GREGORY, D. & SMITH, D. Diccionario de Geografía Humana. Madrid: Alianza Editorial, 1987.
MÉNDEZ, R. El espacio de la Geografía Humana. En: Geografía Humana. Barcelona: Edit. Cátedra, 1998, p. 9-50.
NOVO, M. La educación ambiental: bases éticas, conceptuales y metodológicas. Madrid: Ediciones UNESCO-Editorial Universitas, 1998.
ORTEGA, J. Los horizontes de la geografía: teoría de la Geografía. Barcelona: Ariel, 2000.
OSTUNI, J. El pensamiento geográfico contemporáneo. Su proyección en la enseñanza a través del enfoque sistémico. En Actualización teórica y metodológica de la geografía para el nivel medio. Mendoza: Departamento de Geografía, Facultad de Filosofía y Letras, Universidad Nacional de
Cuyo, 1989, p. 1-18.
PAGÈS, J. La didáctica de las ciencias sociales en la formación inicial del profesorado. Revista Iber, 2000, año VII, Nº 24, p. 33-44.
PÉREZ, A. El análisis ecogeográfico en el estudio del medio. En: SOUTO, X. (Coord.) Problemas ecogeográfico y didáctica del medio: orientación teórica y praxis didáctica. Valencia: Editorial Nau Llibres, 1997, p. 5-21.
RODRÍGUEZ, F. La actividad humana y el espacio geográfico. Madrid: Edit. Síntesis, 2002a.
RODRÍGUEZ, A. Geografía conceptual: enseñanza y aprendizaje de la geografía en educación básica primaria. Santafé de Bogotá: Impresión Tercer Mundo Editores, 2000b.
SOUTO, X. Problemas ecogeográficos y didáctica del medio: orientación teórica y praxis didáctica. Valencia: Editorial Nau llibres, 1997.
SOUTO, X. Didáctica de la geografía: problemas sociales y conocimiento del medio. Barcelona: Ediciones del Serbal, 1998.
STOLTMAN, J. Scholarship and research in Geographical and environmental education. Geographical Education. Expanding horizons in a shrinking Word. Geographical Communications, 2004, Vol. 33, p. 12-25.
UNESCO. Situación educativa de América Latina y el Caribe 1980-2000. Proyecto principal de educación. Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe. Santiago de Chile, 2001.

How to Cite

ARAYA, F. (2021). The didactics of Geography in the context of the decade for sustainable education (2005-2014). Revista De Geografía Norte Grande, (34), 83–98. Retrieved from https://revistanortegrande.uc.cl/index.php/RGNG/article/view/43767

Issue

Section

Artículos